lördag 9 augusti 2014

Schindlers fabrik

När vi var i Krakow så blev vi glatt överraskade över att få veta att Schindlers fabrik faktiskt låg i Krakow och byggnaden fanns kvar. Min kära sambo fick för sig att det inte var långt att gå och jag tror nog att jag miste 5 kilo minst den dagen för vi fick verkligen gå och regnet öste ner.Vi fick snabbt köpa oss regnskydd och vi såg verkligen inte kloka ut. Äldsta dotter var ju så redig då hon minsann hade ett eget paraply med sig i väskan. Mellandottern var faktiskt den som gnällde en hel del och vi andra bara skrattade åt henne. Stackarn men hon såg verkligen ut som en dränkt katt trots sitt regnskydd. Att vi sedan hade gått igenom gettot från kriget visste vi inte när vi gjorde det. Men sedan när vi förstod att vi gjort det så förstod vi varför det såg ut som det gjorde där. Ja det såg fortfarande bedrövligt ut med slitna fasader som rasar och fönster så ruttna så att dom såg ut att trilla ut. Men jag önskar att jag visste det då att det var gettot för då hade jag nog sett det hela med andra ögon. Efter museet så tog vi inte ett steg till utan åkte en slags tuk tuk för turisterna.


Väl vid museet blev jag lite orolig för hur det skulle gå med att vistas där inne bland folk då jag har fått panikångest innan av liknande. Men det var inte alls så farligt och det var på eftermiddagen så det var inte så mycket folk så det gick bra. Men vi blev väldigt paffa när vi kom in då man inte kunde få se något av själva fabriken utan det var mer ett museum med mycket foton. Men man kunde se en film där överlevande från kriget och som hade jobbat för Schindler berättade sina historier m.m och där fick man veta att fabriken tömdes helt ganska snabbt efter kriget. Men lite kastruller som gjordes då fanns kvar.

För er som inte vet vem Oscar Schindler var kan läsa här. Och om filmen Schindlers list här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

-

-